משלוח עד הבית תוך 5 ימי עסקים! חינם מ-299 ₪

להרגיש ריחות – כיצד חוש הריח משפיע על הרגשות שלנו?

בני אדם הם יצורים רגשיים. רוב האנשים רוב הזמן מושפעים באופן חזק מאד מהרגשות שלהם. זה משפיע על התפקוד בעבודה, על היכולת ליהנות, על הקשב ותשומת הלב ועל מצב הרוח. ומה משפיע על הרגשות? חלק גדול מההשפעה הוא מה החושים שלנו קולטים, במודע, או שלא במודע.

אם נחבר את הנקודות נגלה שנרות ריחניים יכולים להעלות לכם את הפרודוקטיביות בעבודה. אבל רגע, קפצנו לסוף. קראו את המאמר הבא כדי להבין איך ולמה זה קורה.

בלי להיכנס לדיון רוחני על החוש השישי והשביעי, לבני אדם יש חמישה חושים שעובדים כמעט ברצף, בכל מיני רמות של מודעות. החושים הם כמובן ראייה, שמיעה, טעם, מישוש, וריח. כל אחד מהחושים האלה מחובר למערכת עצבית שמשפיעה בצורה כזו או אחרת על תגובות פיזיות ותגובות רגשיות כאחד.

ולכן, יצירת גירוי חיובי לכל אחד מהחושים, יכול ליצור מצב רגשי חיובי יותר ובכך להשפיע על ההתנהלות הכוללת שלנו. אז אם עד עכשיו חשבתם שמפיץ ריח או נרות ריחניים הם רק בשביל “לייצר אווירה”. אז כדאי לדעת שישנן גם השפעות נוספות, לפעמים הרבה יותר משמעותיות.

גירוי חושי חיובי לעומת שלילי

לפעמים קל יותר להבין את העוצמה של גירוי חושי חיובי דווקא על ידי התייחסות לצד השלילי.
בוא נעבור רגע על ארבעת החושים האחרים, ונעשה קצת דמיון מודרך.

אז תעצמו רגע עיניים… לא, לא באמת, אתם צריכים להמשיך לקרוא. פשוט תפעילו את הדמיון ונחשוב על גירוי שלילי לכל אחד מהחושים:
חישבו על טעם נוראי בפה, כמו של אוכל מקולקל למשל,
חישבו על רעש חזק וטורדני, שעון מעורר שלא פוסק,
חשבו על אור חזק ומסנוור או על אבן בנעל שאתם מרגישים כל הזמן.
איך התחושה הכללית? נוראית.

עכשיו תחשבו מה זה עושה למצב הרגשי שלכם, האם תהיו מסוגלים להתרכז בעבודה כשאתם במצב הזה? האם תוכלו לשבת בנחת וליהנות מסרט? האם תוכלו לנהל שיחה נורמלית?
כנראה שלא.
זה מה שקורה כשהסקאלה של הגירוי החושי זזה לכיוון השלילי, עכשיו חישבו מה קורה כשהיא זזה לא רק למקום הניטראלי, אלא ממש לכיוון החיובי.

בואו נדבר קצת על חוש הריח

חוש הריח הוא חוש עוצמתי במיוחד, שפועל, בין אם במודע ובין אם בתת מודע – כל הזמן. ריחות חזקים לא דורשים קו ראייה או אפילו שנסתכל לכיוון, הם יכולים לחצות מחסומים פיזיים ולהגיע ממרחקים והם יכולים להשפיע על המצב הרגשי שלנו בצורה חזקה לפחות כמו החושים האחרים. מחקרים מראים שחוש הריח נשאר פעיל אפילו במצבים של תרדמת!

יש עוד מימד בו הריח נע והוא מימד הזמן, ריחות מסוימים יכולים לעורר בנו נוסטלגיה, וחיבור לעבר. לעורר בנו זיכרון לתקופות, לאירועים, וגם למצבים רגשיים, ולהשפיע ישירות על המצב הרגשי הנוכחי שלנו, ובעקבותיו גם על התפקוד שלנו.

קשר ישיר בין ריח לרגש?

“תני לי בבקשה שני נרות רחניים בריח של אומץ, ומפיץ ריח אחד בריח אושר בבקשה”. טוב, שיתפנו אתכם קצת בפנטזיה הפרטית המדע-בדיונית שלנו, אבל האם ניתן לקשר ריחות באופן ישיר לרגשות? האם יש ריח של אושר, וריח של רוגע, ריח של סכנה וריח של לחץ?
לא בדיוק, אבל כן יש את הקישור האישי של כל אחד מאיתנו לריחות מסוימים. זה יכול להיות על בסיס חוויות עבר, מודעות או לא מודעות, וזה גם יכול להיות בגלל פרשנות שתת המודע שלנו נותן לריח מסוים, בעקבות אלפי קישורים שנעשים במוח שלנו ואין לנו כל דרך לפרש אותם.

יש גם מחקרים שמראים שריחות מסוימים יכולים להגביר את יכולת הריכוז או את היצירתיות, ויש אפילו ריחות טבעיים כמו לבנדר שנמצאו כמשפרים את איכות השינה. אבל בשורה התחתונה, האם יש ריח של רוגע וריח של אושר? כנראה שכן, אתם רק צריכים למצוא מהו בשבילכם.

איך ניתן לשפר את היכולת האישית בעזרת נרות ריחניים או מפיץ ריח?

נשאר לנו רק לחבר את הנקודות. ראשית, ראינו כי לכל אחד מהחושים, כולל חוש הריח יש השפעה על המצב הרגשי שלנו ולכן גם על היכולת האישית בזמן נתון. שנית, הבנו שכמו שגירוי רגשי שלילי מביא להידרדרות במצב הרגשי ובתפקוד הכללי, כך גירוי רגשי חיובי גורם למצב ההפוך והרצוי של שיפור במצב הרגשי ועלייה בתפקוד הכללי. לכן, אנחנו תמיד נרצה ליצור בסביבה שלנו, במיוחד בזו בה חשוב לנו המצב הרגשי כדי לתפקד טוב או פשוט להיות במיטבנו, ריח חיובי עבורנו. איך מוצאים את הריח החיובי עבורנו? פשוט על ידי ניסוי וטעיה (או ניסוי ותהיה, כל אחד ומה שהוא מעדיף…).

לסיכום

מוצרים פשוטים כמו מפיצי ריח או נרות ריחניים יכולים להיות עבורכם הרבה יותר מחפץ שמשרה אווירה נעימה אלא גורם שממש משפר את התפקוד שלכם.
אנחנו בקנדל קלאב נשמח לעזור לכם, לכוון אתכם, ולמצוא ביחד אתכם את הריחות שעושים לכם טוב.

נר - קנדל קלאב

בטוח יעניין אותך...

סל קניות0
אין מוצרים בסל!
דילוג לתוכן