משלוח עד הבית תוך 5 ימי עסקים! חינם מ-299 ₪
\

חבריו הטובים ביותר של הנר? לא רק. פמוטים מעוצבים עם או בלי נרות

הפמוט נתפש, ובצדק כאביזר משלים. חפץ שתפקידו לשמש חפץ אחר. מחזיק לנר. אך למעשה מדובר באביזר שיכול לעמוד בפני עצמו, להיות בעל אמירה עיצובית ולומר הרבה יותר מאשר “אני פה בשביל הנר”. פמוטים מעוצבים – לא רק בשביל הנרות.

הפמוטים הם אביזר עתיק כנראה כמעט כמו הנר עצמו, עם השנים הם עברו גלגולים רבים מאביזר שכולו פונקציונלי, עד לאביזר שעיקרו הוא עיצובי. הפמוטים של היום נהנים משני העולמות וניתן למצוא בפמוטים גם את השימוש הפונקציונלי וגם את האלמנט העיצובי. פמוטים מיוחדים ופמוטים מעוצבים כמו אלה שתמצאו בקנדל קלאב, לעיתים לא פוגשים נר מימיהם, ועדיין, בגלל השימוש המקורי, יש לנו בלב פינה חמה לפמוטים, אפילו אם אינם נושאים נרות דולקים.

פמוטים או פמוטות? אפשר גם וגם!

ידענו שתשאלו (למרות שחדי העין ובהירי הזיכרון שביניכם וודאי שמו לב שכבר התייחסנו לנושא בעבר), ובכן – אפשר גם וגם. אנחנו יודעות. לכל אחד מאיתנו יש את הצורה שבה הוא רגיל לומר והצורה השנייה נשמעת לו טעות. אבל שנייה לפני שאתם רצים להתנשא על מישהו (תחביב מובן לחלוטין) ולתקן אותו ל”פמוטות”, או ההיפך ל”פמוטים”, כדאי להציץ באתר האקדמיה ללשון העברית ולגלות ששתי צורות הרבים מקובלות.

כבר נקודה לזכות הפמוטות. או הפמוטים, תחליטו לבד.

פמוטים בתקופת התנ”ך

הפמוטים הם אביזר עתיק. כמה עתיק? כנראה עתיק פחות או יותר כמו הנרות עצמם, כלומר, הרחק אל ימי תקופת התנ”ך.

אבל… רגע. הנרות כמו שאנחנו מכירים אותם כיום, של שעווה העוטפת פתיל, נר שבאמת אפשר לשים בתוך פמוט, התחילו בתקופת האימפריה הרומית (בגדול, סוף תקופת התנ”ך). אז איזה נרות בדיוק ואיזה פמוטים היו בשימוש בתקופת התנ”ך? התשובה היא שהמושגים אמנם נשתמרו אך התוכן מאחוריהם השתנה. “נר” בתקופת התנ”ך היה פתיל הטבול בתוך שמן בכלי קיבול קטן, ובהתאם, הפמוט היה העמוד וכלי הקיבול שהחזיקו את ה”נר”. רק בהמשך כשהנרות קיבלו את צורתם המודרנית גם הפמוטות עברו שינוי והפכו לכלי אותו אנחנו מכירים היום, רק הטרמינולוגיה לא השתנתה.

חשוב לציין שהמילה “פמוט” כלל איננה מופיעה בתנ”ך אך היא מופיעה בפרשנויות מוקדמות וסביר להניח שהמילה הייתה בשימוש מוקדם הרבה יותר.

פמוטים בשימוש יומיומי

בתחילת ימיו של הפמוט זה היה כלי פופולרי בעל שימוש יומיומי. הפמוטים בעצם שימשו כמנורות. חישבו על בית של ימינו, הרי לא עובר יום בלי שאנחנו נשתמש במנורות. בצורה דומה היה נפוץ השימוש בפמוטות, פשוט ככלי פונקציונלי שתפקידו להחזיק את הנר, ומכיוון שנרות היו אמצעי ההארה העיקרי, ממש כמו המנורות של ימינו, הפמוטים היו למעשה חלק בלתי נפרד משגרת היומיום.

מכיוון שהיה זה כלי פשוט, פמוטים מעוצבים היו שמורים בעיקר לבתי העשירים או למוסדות הדתיים, והפמוטים בבתים היו על פי רוב פשוטים.

מתי מתאים להשתמש בפמוט

ואל תגידו “כשמדליקים נר…” כי ביקור קצר במחלקת הנרות בקנדל קלאב יראה שרוב הנרות כלל אינם זקוקים לפמוטות. הנרות הם רחבים ויציבים ועומדים בפני עצמם, ולא זקוקים לשום כלי עזר בצורת פמוטים מיוחדים כדי להחזיק אותם.

ועם זאת, לא כל הנרות כאלה, ויש נרות רבים שאכן זקוקים לשימוש בפמוט כדי שנוכל להדליק אותם בבטחה.

שימוש נוסף לפמוטים הוא כמובן לטקסים דתיים, בהכללה, ובפרט להדלקת נרות שבת, טקס המתרחש במיליוני בתים יהודים ברחבי העולם. גם החנוכייה היא למעשה פמוט בעל 9 זרועות (קחו לכם רגע להבין למה 9…) המשמש בטקס דתי ותפקידו להחזיק נרות.

אלה כמובן השימושים ה”רגילים” של פמוט, אך יש סיבה טובה לקנות זוג פמוטים מיוחדים ומעוצבים גם אם אין בהם נר.

הסיבה היא, שפמוטים מיוחדים ופמוטים מעוצבים הם פשוט…יפים. הם אלמנט עיצובי לגיטימי על כל שולחן או מדף ממש כמו התמונה, הפסלונים שהבאנו מרומא והאגרטל של סבתא רבא (אגרטל למשל עוד חפץ שרק משרת משהו אחר, את הפרחים, אך יש לו זכות קיום בפני עצמו).

פמוטים מעוצבים בקנדל קלאב – זו אמירה

באתר שלנו תוכלו למצוא שלל פמוטים מיוחדים ופמוטים מעוצבים מחומרים שונים כמו זכוכית, מתכת ועץ.

הם מגיעים ביחידים, בזוגות, בשלישיות או בתפזורת וניתן לרכוש נרות מתאימים.

מעבר לשימוש הפונקציונלי ולעיצוב המרהיב אנחנו רואות בפמוט גם אמירה. “זה בית שמדליקים בו נרות” הוא המסר המתקבל כשרואים פמוטים יפים המשתלבים היטב בעיצוב החדר. זו כמובן אמירה שאנחנו מאד אוהבות.

לסיכום

הפמוטים עברו גלגולים רבים, מפריט פונקציונלי ויום יומי הדומה בתפישה לנורת החשמל שלנו, ועד פריט עיצובי שכלל לא מגדיר את עצמו בזכות הנר שבתוכו, אלא בזכות עצמו.

רוצים להוסיף לבית שלכם פמוטים? לא בטוחים במה לבחור? אנחנו בקנדל קלאב ממש נשמח לעזור לכם למצוא את האחד (או שניים).

פמוט לנר
סל קניות0
אין מוצרים בסל!
דילוג לתוכן