משלוח עד הבית 5-7 ימי עסקים! חינם מ-299 ₪
שימו לב שייתכנו עיכובים בשל עומס הזמנות- אנא הבנתכם♥

לא רק לנרות שבת – פמוטים הם אביזר משלים נהדר לנרות

פמוטים, או פמוטות (כן, שתי הצורות נכונות) הם אביזר עתיק יומין עוד מהימים שבהם השימוש העיקרי של נרות היה להאיר את הבית. מאז העולם השתנה, ונורות חשמל כמובן לא צריכות פמוטים, אך השימוש בהם עדיין נמשך, והשילוב של פמוטים ונרות עדיין נפוץ במקומות רבים.

איזה סוגי פמוטים קיימים? למה הם משמשים? ומה היתרונות של שימוש בפמוטים? הכל במאמר הבא.

 

כאן בישראל, האסוציאציה הכמעט אוטומטית למילה פמוט, או פמוטים (או כמו שאמרנו, פמוטות, למרות שזה עדיין נשמע לנו מוזר…) היא זוג של מעמדי נרות כסופים שיושבים בארון כל ימות השבוע ויוצאים להופעה בודדת עם הדלקת נרות שבת. פמוטים אכן משמשים רבות בטקסים דתיים, לא רק ביהדות, והשימוש הנפוץ ביותר ככל הנראה של פמוטים בישראל הוא באמת להדלקת נרות שבת.

אבל, במאמר הזה אנחנו רוצות לשים את היודאיקה בצד, ולדבר על פמוטים כאביזר דקורטיבי, כאביזר משלים ומסייע לנרות, ועל פמוטים כחלק מהעיצוב גם כשלא נעשה בהם השימוש הפונקציונלי לשמו הם נועדו.

 

מה ההבדל בין פמוטים של שבת לפמוטים אחרים

על פניו, אין באמת הבדל בין פמוטים לנרות שבת לבין פמוטים לכל שימוש אחר. בשני המקרים השימוש הפונקציונלי של הפמוט כמעמד שבתוכו מדליקים נר הוא זהה. אך יש בכל זאת מספר הבדלים, שנובעים בעיקר ממסורות ומנהגים ולא בהכרח מהלכות.

פמוטים של שבת על פי רוב מגיעים בזוגות, וברוב הבתים נהוג להדליק זוג נרות, ואילו בפמוטים מעוצבים, אין שום כלל לגבי המספר. פמוטים דקורטיביים יכולים להגיע בצורה של פמוט בודד, או זוג, ולעיתים מקבץ גדול יותר של פמוט לחמישה נרות או יותר. נסו להיזכר בסרטים תקופתיים, בסצנה החשוכה בה הגיבור אוחז פמוט עם חמישה נרות בעודו יורד במדרגות, הפמוט במקרה הזה משמש כמנורה או פנס לכל דבר ועניין.

הבדל נוסף הוא שפמוטי שבת מגיעים על פי רוב בזוג זהה, או סימטרי (תמונת מראה אחד של השני) ובמיוחד באותו הגובה (למרות שאין לכך חיוב הלכתי). ואילו במקרה של פמוטים דקורטיביים המשחק עם הגובה של הפמוטים הוא חלק חשוב מבניית הקומפוזיציה הויזואלית (סתם התחשק לנו להפציץ במילים גבוהות, התכוונו להגיד שפמוטים בגבהים שונים זה ממש יפה).

ההבדל האחרון הוא כמובן בנרות עצמם שמאכלסים כל פמוט, בעוד שנרות שבת הם בדרך כלל מאד מוגבלים בצורה ובצבע, בפמוטים דקורטיביים אנחנו מזמינות אתכם להשתגע…

 

למה בכלל להשתמש בפמוטים?

אנחנו אוהבות אפשרויות. ופמוטים פשוט פותחים בפנינו עוד אפשרויות. בקנדל קלאב תוכלו למצוא מגוון רחב מאד של נרות עם בסיס רחב או בכלי ייעודי שלא דורשים פמוט. אבל למה לעצור שם? כשאפשר לפתוח עוד אפשרויות ועוד מגוון, בצורה של נרות דקים וארוכים, במגוון צבעים, צורות ושימושים, שאפשר להדליק בקבוצה או בבודדים, לפזר בחדר או לשים על כל שולחן באירוע. השימוש בפמוטים פשוט פותח לנו אפשרויות נוספות להדלקת נרות.

בנוסף, הפמוט הוא אביזר דקורטיבי, יפה ואף שונה קצת בנוף ויש לו זכות קיום בפני עצמו. למען האמת, ישנם לא מעט פמוטים שמשמשים כחלק מעיצוב החדר, שלא פגשו מימיהם נר וסביר שגם לא יפגשו אחד, ובכל זאת הם מוצגים בגאון על השידה, או במדף כלי הנוי, פשוט כי יש פמוטים ממש יפים.

אנחנו כמובן תמיד בעד הדלקת נרות, אך לא נכחיש שיש יופי לפמוט גם בפני עצמו.

 

פמוטים מיוחדים בקנדל קלאב

בקנדל קלאב תוכלו למצוא מגוון של פמוטים מיוחדים שיוסיפו לחוויית הדלקת הנרות אצלכם בבית. אנחנו אומרות פמוטים מיוחדים, רק כדי להדגיש שוב את השוני מהתמונה שלש לכם בראש של פמוטים לנרות שבת, כמובן שכל פמוט הוא מיוחד.

את החלוקה בין סוגי הפמוטים השונים אפשר לעשות לפי מספר קטגוריות, למשל, לפי צבע, גובה, חומר, צורה ועוד.

כך למשל תוכלו למצוא בקנדל קלאב פמוטים צבעוניים, או שחורים ואפילו שקופים. תוכלו למצוא פמוט בודד, או זוג, או יותר, פמוטים מזכוכית, מעץ, ממתכת, פמוטים בעיצוב חלק ונקי או פמוטים בעיצוב נועז יותר עם צבעים וצורות נועזות. נשאר רק לבחור.

 

איך בוחרים את הפמוט המתאים לבית

ובכן, כמו שבוחרים כל אביזר המשלב פרקטיקה ועיצוב.

ראשית בוחנים את הצד הפרקטי. האם הפמוטים האלה אמורים באמת לשמש להדלקת נרות? איפה? אילו נרות? מה המגבלות? קודם כל, יש לענות על השאלות האלו ולוודא שהפמוטים אכן יכולים למלא את ייעודם.

אחרי שסגרנו את נושא הפרקטיקה אפשר להתעסק בכיף האמיתי – העיצוב והנראות. כאן נבחר את החומר, הצורה, הצבע ואפילו מספר הפמוטים, תוך התחשבות במקום שאותו אנחנו מייעדים לפמוטים, לאביזרים והצבעים האחרים שכבר נמצאים ואפילו בהתאם לנרות שאנחנו מתכננים להדליק בהם. למשל, אם יש לנו חיבה גדולה לנרות שחורים וגבוהים, נרצה להתחשב בכך בבחירת הפמוט, כדי ליצור שילוב מושלם.

 

בקנדל קלאב נשמח לעזור לך גם עם הפמוטים

רוצים לשלב פמוט בחוויית הדלקת הנרות שלכם, או רק לשים אותו על המדף עד שיגיע הזמן המתאים? אנחנו בעד, בקנדל קלאב תמצאו גם מגוון של אפשרויות, וגם צוות נלהב שישמח מאד לעזור לכם להתאים את הפמוט לעיצוב ולשימוש שלכם.

פמוטים
סל קניות0
אין מוצרים בסל!
דילוג לתוכן